Mindfulness

Mindfulness

Mindfulness betekent: ‘achtzaamheid’ of ‘bewuste aandacht’. Het is een effectieve gezondheidsmethode, waarvan de oorsprong ligt in het Boeddhisme. De oefeningen zijn gericht op volledige ontspanning van lichaam en geest, lichaamshouding, gezonde ademhaling en meditatie. De oefeningen bevorderen aantoonbaar lichamelijk en geestelijk welzijn. Mindfulness is vooral ook een effectieve remedie voor mensen die bijvoorbeeld last hebben van: overspannenheid, stress, slapeloosheid, bovenmatige vermoeidheid, burn-out en/of verwerkingsproblemen. Alle oefeningen worden op een zachte manier uitgevoerd en zijn dus makkelijk te volgen voor iedereen, ook voor ouderen of mensen met fysieke klachten.

De oorspronkelijke Mindfulness is een vorm van meditatie, gecombineerd met eenvoudige technieken uit Boedhisme en klassieke Yoga, waarin men leert bewuste aandacht te schenken aan fysieke en geestelijke sensaties en situaties van het moment (Nu). Het is een onderdeel van het zogenaamde achtvoudig pad van Boeddha en het Yogastelsel van Patanjali. Het wordt al duizenden jaren toegepast door aanhangers van allerlei vormen van Boeddhisme en klassieke Yoga. Het voert de beoefenaar tot de visie en kennis van het bestaan, zoals dit werkelijk is.

De oorspronkelijke vorm van Mindfulness verwijst naar:
  • Vormen van meditatie, eenvoudige lichamelijke oefeningen, ademhaling en ontspanning van lichaam en geest, waarbij men getuige blijft van de fysieke, geestelijke sensaties en situaties van het moment: bewuste aandacht en alertheid.
  • Een levenshouding, die zich kenmerkt door acceptatie van onvermijdelijke negatieve en positieve ervaringen: herkennen, erkennen, accepteren en loslaten.
  • Het juiste bewustzijn in de Boeddhistische en klassieke Yoga-leer: visie en kennis.

In acht lessen van 1¼ uur leer je vaardigheden aan om bewuster om te gaan met geestelijke en lichamelijke klachten, deze te aanvaarden, los te laten en in de toekomst te voorkomen. Tussendoor kun je de aangereikte oefeningen thuis gebruiken en zo je levenspatroon aanpassen. De mindfulnesstraining bestaat uit 8 lesavonden en is €120. De volgende training begint in september 2020 op de maandagavond van 19.45 tot 21.00 uur. De data komen binnenkort op de website.

De redenen waarom mensen starten met mindfulness kunnen zijn:
*het verminderen van stress, meer ontspanning
*meer rust in je hoofd, minder piekeren
*het voorkomen van een depressie
*effectiever werken zoals thuis als op je werk
*meer concentratie en een beter geheugen
*meer richting en doel in het leven
*meer rust, balans en geluk ervaren 

Via het inschrijfformulier kun je aanmelden en betalen voor deze training.